Wat is FPV vliegen?
FPV staat voor First person view. Met FPV kunt u met behulp van een onboard video-camera aan een draadloze video zender en een videobril of LCD-monitor aan de ontvanger live zien wat de op afstand bestuurbare helikopter, vliegtuig of auto ziet en waar het is. Voor ons assortiment aan bestuurbare modellen klikt U hier!
Dit geeft u echt het gevoel of u zelf in het vliegtuig in de lucht of voertuig op de grond zit.
Waarom de term FPV en geen UAV? UAV staat tenslotte al voor unmanned aerial vehicle.
Waarom de term FPV en geen UAV? UAV staat tenslotte al voor unmanned aerial vehicle.
Een van de redenen is dat de term FPV een algemeen begrip is in de RC gemeenschap waarbij
een gebruiker de vliegbewegingen met een zender controleert via het bekijken van een draadloze video verbinding.
Bij UAV's gebeurt dit met behulp van PC gecontroleerde besturingssysteem met
voorgeprogrammeerde waypoint navigatie, hoogte, snelheid, afstand etc.
Het gebruik van FPV is indien het wel veilig gebruikt wordt, geschikt voor allerlei leuke RC-projecten!
Het gebruik van FPV is indien het wel veilig gebruikt wordt, geschikt voor allerlei leuke RC-projecten!
Als verantwoordelijke burger houden we ons natuurlijk altijd aan de wet. Maar wil dit ook zeggen dat
je goed en veilig bezig bent ?
Zou moeten, maar er is ook nog zoiets als het gezond verstand.
Hieronder wat tips om veilig je fpv hobby to beoefenen zonder anderen te hinderen of
schade te berokkenen, of om de kans daarop in elk geval zo klein mogelijk te maken.
De DO's en DON'Ts van fpv.
DO'S
-) Zorg ervoor dat vliegtuig en apparatuur in orde en gecontroleerd is. Gooi je fpv tuigje dat 2 maanden stof vergaard heeft op de kast niet zomaar zonder check en met bril op de neus de lucht in. Test radio verbinding en bereik eerst uit op de grond en maak eventueel een trimvlucht met je vliegtuig op normaal zicht (niet fpv)
-) Ken je eigen apparatuur en zijn beperkingen.
-) Voorzie je vliegtuig en apparatuur van je naam, adres en telefoonnummer of email. Zo kunnen mensen jou bereiken als ze je verloren toestel hebben gevonden.
-) Go slow. Probeer niet meteen bij je eerste vlucht records te breken, maar bouw langzaam ervaring op. Leer eerst je onmiddellijke omgeving kennen zodat je in de lucht kan oriënteren.
-) Zorg voor een spotter die je vliegtuig in het oog houdt en eventueel de zender kan overnemen bij problemen.
-) Bereid je vlucht voor met Google Earth zodat je vertrouwd bent met de omgeving vanuit de lucht. Let hierbij op herkenningspunten : een windmolen, watertoren, weg, rivier, etc.
-) Kies je vliegplek zorgvuldig. Vlieg op mooie plaatsen in de natuur waar je niemand hindert, bvb een weiland waar je toestemming van de boer hebt, polders, kortom, vrij uitgestrekte en weinig bewoonde gebieden. Voordeel voor alle partijen : je hindert niemand en bij calamiteiten vind je makkelijker je vliegtuig terug.
Uiteraard kan je ook op je club vliegen, mits dat toegestaan wordt en je geen hinder hebt/veroorzaakt met 2.4Ghz rc besturingen.
DON'TS
-) Vlieg nooit boven dichte bebouwing, mensenmassa's of snelwegen. Bedenk dat een model altijd kan falen en tussen de mensen vallen, waarbij jij aansprakelijk wordt voor de schade. Met wat pech kan dit behoorlijk rampzalig worden. (snelweg, kettingbotsing, etc.)
-) Respecteer andere mensen hun privacy. Je buurvrouw die ligt te zonnen, filmen vanuit de lucht en op Youtube
DO'S
-) Zorg ervoor dat vliegtuig en apparatuur in orde en gecontroleerd is. Gooi je fpv tuigje dat 2 maanden stof vergaard heeft op de kast niet zomaar zonder check en met bril op de neus de lucht in. Test radio verbinding en bereik eerst uit op de grond en maak eventueel een trimvlucht met je vliegtuig op normaal zicht (niet fpv)
-) Ken je eigen apparatuur en zijn beperkingen.
-) Voorzie je vliegtuig en apparatuur van je naam, adres en telefoonnummer of email. Zo kunnen mensen jou bereiken als ze je verloren toestel hebben gevonden.
-) Go slow. Probeer niet meteen bij je eerste vlucht records te breken, maar bouw langzaam ervaring op. Leer eerst je onmiddellijke omgeving kennen zodat je in de lucht kan oriënteren.
-) Zorg voor een spotter die je vliegtuig in het oog houdt en eventueel de zender kan overnemen bij problemen.
-) Bereid je vlucht voor met Google Earth zodat je vertrouwd bent met de omgeving vanuit de lucht. Let hierbij op herkenningspunten : een windmolen, watertoren, weg, rivier, etc.
-) Kies je vliegplek zorgvuldig. Vlieg op mooie plaatsen in de natuur waar je niemand hindert, bvb een weiland waar je toestemming van de boer hebt, polders, kortom, vrij uitgestrekte en weinig bewoonde gebieden. Voordeel voor alle partijen : je hindert niemand en bij calamiteiten vind je makkelijker je vliegtuig terug.
Uiteraard kan je ook op je club vliegen, mits dat toegestaan wordt en je geen hinder hebt/veroorzaakt met 2.4Ghz rc besturingen.
DON'TS
-) Vlieg nooit boven dichte bebouwing, mensenmassa's of snelwegen. Bedenk dat een model altijd kan falen en tussen de mensen vallen, waarbij jij aansprakelijk wordt voor de schade. Met wat pech kan dit behoorlijk rampzalig worden. (snelweg, kettingbotsing, etc.)
-) Respecteer andere mensen hun privacy. Je buurvrouw die ligt te zonnen, filmen vanuit de lucht en op Youtube
zetten, is GEEN goed idee. (zeker niet als de buurman bokskampioen is)
-) Respecteer de natuur en eigendom van andere mensen. Als de boer zijn koeien geen melk meer geven omdat jij met je vliegtuigje achter ze aan zit, zal het snel gedaan zijn met op zijn weiland te vliegen.
-) Respecteer maximale hoogtes voor rc vliegtuigen en vlieg niet in de buurt van rc clubs (tenzij met hun toestemming) of zeker niet in de buurt van full scale luchthavens en vliegvelden.
-) Vlieg niet op plaatsen waar full scale vliegtuigen vaak passeren (luchtcorridors, militaire terreinen) Je wil niet per ongeluk een full scale vliegtuig neerhalen met je schuimpje. Hier kan je life het full scale vliegverkeer volgen : http://casperflights.com/ .
-) Respecteer de natuur en eigendom van andere mensen. Als de boer zijn koeien geen melk meer geven omdat jij met je vliegtuigje achter ze aan zit, zal het snel gedaan zijn met op zijn weiland te vliegen.
-) Respecteer maximale hoogtes voor rc vliegtuigen en vlieg niet in de buurt van rc clubs (tenzij met hun toestemming) of zeker niet in de buurt van full scale luchthavens en vliegvelden.
-) Vlieg niet op plaatsen waar full scale vliegtuigen vaak passeren (luchtcorridors, militaire terreinen) Je wil niet per ongeluk een full scale vliegtuig neerhalen met je schuimpje. Hier kan je life het full scale vliegverkeer volgen : http://casperflights.com/ .
Maar let op, sportvliegtuigjes en helikopters bvb zitten hier niet bij.
Controleer je omgeving zorgvuldig voor je er gaat vliegen !
Mogelijke problemen die we dienen te vermijden :
1-wegvallen/storing video of rc link
2-“standaard” problemen (defecte ESC, Servo...)
3-ander luchtverkeer
4-verdwalen (afdrijven met wind, of gewoon oriëntatie kwijt)
5-schrikreacties van vee of weggebruikers
1 - Je kan dit goed afvangen door vooraf reikwijdte tests te doen en door middel van een OSD voorzien van alarm een maximale afstand in te stellen waarnaar je kan vliegen. Is je bruikbare RC en videobereik op de grond bijvoorbeeld 2km dan haal je dat in de lucht altijd, omdat je in de regel geen verlies in zendontvangst hebt, en ook Fresnel (lenshoek) aan je laars lapt. Je stelt dan een alarm in op 2km en zodra je die afstand bereikt vlieg je terug.
2 - Gebruik ordentelijke materialen, monteer en verwerk die ook ordentelijk, dus zoveel mogelijk solderen, zo min mogelijk connectoren. Over dimensioneer onderdelen die mogelijkerwijs voor problemen kunnen zorgen, b.v. zwaardere ESC, sterkere servo's, losse UBEC, etc. Geen houtje-touwtje constructies, maar solide materialen met de juiste gereedschappen en verlijming.
3 - Blijf op de hoogte van full scale verkeer in de regio, raadpleeg websites of andere bronnen die informatie geven over wat voor verkeer en met welke frequentie zich ophoudt in jouw regio (flightradar24 b.v.). Handhaaf een maximale vlieghoogte die ligt onder de minimale vlieghoogte van full scale verkeer. Stel een alarm in op je OSD zodat je gewaarschuwd wordt wanneer je de maximale vlieghoogte overschrijdt.
4 - Gebruik een spotter of een OSD met een voorziening die je altijd de richting terug naar de startlocatie geeft. Realiseer je dat je in sommige gevallen een buitenlanding zult moeten maken, plan die zorgvuldig en zorg ervoor dat je model niet voor problemen kan zorgen, land dus in een weiland en niet op een verlaten weg etc. Ga niet tegen beter weten in proberen terug te vliegen als je weet dat je beeld halverwege op zwart gaat, trim je kist uit, motor uit, zoek een goede locatie en lijn hem zo goed als mogelijk op voor de landing,
5 - Je vliegt bij voorkeur niet vlak boven vee, weggebruikers of wandelaars, tenzij je daarvoor toestemming hebt. Minimaal hou je 20 tot 50 meter hoogteverschil.
Mogelijke problemen die we dienen te vermijden :
1-wegvallen/storing video of rc link
2-“standaard” problemen (defecte ESC, Servo...)
3-ander luchtverkeer
4-verdwalen (afdrijven met wind, of gewoon oriëntatie kwijt)
5-schrikreacties van vee of weggebruikers
1 - Je kan dit goed afvangen door vooraf reikwijdte tests te doen en door middel van een OSD voorzien van alarm een maximale afstand in te stellen waarnaar je kan vliegen. Is je bruikbare RC en videobereik op de grond bijvoorbeeld 2km dan haal je dat in de lucht altijd, omdat je in de regel geen verlies in zendontvangst hebt, en ook Fresnel (lenshoek) aan je laars lapt. Je stelt dan een alarm in op 2km en zodra je die afstand bereikt vlieg je terug.
2 - Gebruik ordentelijke materialen, monteer en verwerk die ook ordentelijk, dus zoveel mogelijk solderen, zo min mogelijk connectoren. Over dimensioneer onderdelen die mogelijkerwijs voor problemen kunnen zorgen, b.v. zwaardere ESC, sterkere servo's, losse UBEC, etc. Geen houtje-touwtje constructies, maar solide materialen met de juiste gereedschappen en verlijming.
3 - Blijf op de hoogte van full scale verkeer in de regio, raadpleeg websites of andere bronnen die informatie geven over wat voor verkeer en met welke frequentie zich ophoudt in jouw regio (flightradar24 b.v.). Handhaaf een maximale vlieghoogte die ligt onder de minimale vlieghoogte van full scale verkeer. Stel een alarm in op je OSD zodat je gewaarschuwd wordt wanneer je de maximale vlieghoogte overschrijdt.
4 - Gebruik een spotter of een OSD met een voorziening die je altijd de richting terug naar de startlocatie geeft. Realiseer je dat je in sommige gevallen een buitenlanding zult moeten maken, plan die zorgvuldig en zorg ervoor dat je model niet voor problemen kan zorgen, land dus in een weiland en niet op een verlaten weg etc. Ga niet tegen beter weten in proberen terug te vliegen als je weet dat je beeld halverwege op zwart gaat, trim je kist uit, motor uit, zoek een goede locatie en lijn hem zo goed als mogelijk op voor de landing,
5 - Je vliegt bij voorkeur niet vlak boven vee, weggebruikers of wandelaars, tenzij je daarvoor toestemming hebt. Minimaal hou je 20 tot 50 meter hoogteverschil.
Richtlijnen voor FPV
- Startgewicht niet groter dan 2.5kg
- Vliegen binnen een straal van 2km
- Vliegen op maximaal 300m hoogte
- OSD met alarm voor hoogte, richting, accu, conditie e.d. verplicht
- Model in contrasterende bij voorkeur fluoriderende kleuren
- Geen Nitro, alleen elektrisch
- Minimale afstand t.o.v. 1:1 vliegvelden is 5 km
- Vliegen binnen een straal van 2km
- Vliegen op maximaal 300m hoogte
- OSD met alarm voor hoogte, richting, accu, conditie e.d. verplicht
- Model in contrasterende bij voorkeur fluoriderende kleuren
- Geen Nitro, alleen elektrisch
- Minimale afstand t.o.v. 1:1 vliegvelden is 5 km