Start! - “Al 21 jaar DE leukste webwinkel in radiografisch speelgoed op het web en in onze showroom in Deventer” - Contact?

 x 

Winkelwagen is leeg

Het aanbod in rc helikopters, en de elektronische hulpmiddelen is de laatste jaren enorm toegenomen en daarnaast is de prijs afgenomen. Hierdoor is het rc heli vliegen veel toegankelijker geworden en een stuk populairder.  Voor 20 euro heb je een simpele kleine heli om binnen mee te spelen en hiermee kan bijna iedereen met minimaal risico vliegen. Maar met een grotere investering (+/-300euro) kun je al een redelijk formaat Collectieve Pitch heli aanschaffen die een groot gevaar kan vormen voor jezelf en je omgeving.

Er zijn tegenwoordig veel Ready To Fly kits te koop. Deze pakketten bevatten alles wat er nodig is om te kunnen vliegen en zijn compleet voor gemonteerd. Dus in principe kun je er zo mee wegvliegen uit de doos. MAAR goed vliegen zullen ze meestal niet omdat de afstelling gewoonweg slecht is gedaan. Een RTF heli zal dus compleet nagelopen en afgesteld moeten worden.
Daarnaast zijn er echter nog meer nadelen aan de RTF kits. Het zelf kunnen sleutelen aan de heli is een zeer belangrijk aspect van het RC heli vliegen. Door een RTF kit te kopen kom je hier pas later achter en zullen reparaties moeilijker zijn omdat je niet bekend bent met de opbouw van de heli. Daarnaast is het 100% zeker dat wanneer je als een beginner een RTF heli wegzet en probeert te vliegen dat je binnen 5 seconden schade hebt aan je heli en mogelijk zelf gewond bent. 

Soorten RC heli's
Hier volgt een kort overzicht van de verschillende soorten heli's.
Coaxiaal
Dit type helis heeft 2 rotorbladen boven elkaar.
Deze helis zijn zeer gemakkelijk te vliegen doordat ze zelfstabiliserend zijn. Nadeel is dat je er alleen mee binnen kunt vliegen en je leert er vrij weinig van wanneer je later met een collective pitch heli gaat vliegen. Het helpt je uiteraard wel bij het wennen aan de stuurfuncties en oriëntaties.
Fixed Pitch
Een fixed pitch heli lijkt al meer op een collective pitch heli. Grote verschil zit hem in de manier van stijgen en dalen. Bij de fixed pitch heli wordt hierbij het toerental verhoogd en verlaagd. Later zul je erachter komen dat het toerental een zeer belangrijke factor is voor het goed vliegen van de heli. Het is dus niet wenselijk om door middel van het toerental je heli te besturen.
Collective Pitch
De collective pitch heli heeft alle capaciteiten om goed bestuurbaar buiten te kunnen vliegen. In principe regel je het sturen in alle richtingen door het verdraaien van je bladhoek, dus ook het stijgen en dalen. Hierdoor is de mechanische constructie wel een stuk gecompliceerder geworden en is het zeer belangrijk alles correct af te stellen.
Flybar/Flybarless
Normaal gesproken heeft een collective pitch heli een flybar. Deze flybar stabiliseert het stuurgedrag (feitelijk rotatiesnelheid). Nu is het ook mogelijk om zonder flybar te vliegen en dit kan op 2 manieren. In plaats van de mechanische flybar kun je ook een 3 assige gyro monteren (flybarless systeem) die heli zal stabiliseren. Maar het is echter ook mogelijk om zonder flybar en zonder flybarless systeem te vliegen. Dit noemt men doorgaans Rigid of Non-Estab vliegen.
Het flybarless vliegen met elektronische regeling is zeer sterk af te raden voor beginners. Vanwege bepaalde vliegeigenschappen en de noodzaak voor een perfecte setup is dit onbegonnen werk voor een beginner.
In principe is het voor beginners beter om het gewoon bij een flybar te houden.
Meer info Flybarless informatie
Elektronische instabilisatie
Zoals gezegd stabiliseert de flybar (of 3assige gyro) het stuurgedrag van de heli. Dit houdt echter niet in dat de heli vanzelf weer rechtop stil gaat hangen. Dus je zult altijd zelf moeten blijven sturen. Er bestaan echter ook systemen die zelfstandig een heli weer rechtop stil kan gaan laten hangen. Wij zijn echter tegen dit soort systemen voor beginners. Hierdoor leer je niet fatsoenlijk te vliegen en zul je snel boven je eigen kunnen dingen gaan proberen. 
Beginners helicopters
De belangrijkste keus voor de eerste heli is of je op brandstof of elektro gaat vliegen. 
Hieronder volgt een kort overzicht van de voor en nadelen
Brandstof
  • Voor/nadelen
  • onderhoud/afstelling motor
  • brandstof duur per liter
  • bijtanken en weer vliegen
  • vettigheid op heli
Elektro
  • Electronica kapot > nieuw kopen
  • (hoge) eenmalige aanschaf (lipo en laadapparatuur)
  • Accus laden duurt 20-30minuten
  • Schoon
Vaak is het zo dat men met een 450 size elektro of 50size brandstof heli begint. 
De 450 elektro heeft 325mm bladen en een 50size brandstof heli heeft vaak 550 of 600mm bladen. Het voordeel van een grote heli is dat deze stabieler is en hierdoor leer je makkelijker te hoveren. Het nadeel is dat de crashkosten hoger zijn voor een grotere heli. 
Het voordeel van beginnen met een 450 size elektro is de lage aanschafwaarde en doordat hij klein en elektrisch is kun je er op veel meer plaatsen mee vliegen. 

Simulators
Een zeer goed hulpmiddel bij het leren vliegen zijn de simulators, hiermee kun je met je zender gekoppeld aan de pc vliegen met een modelhelikopter. Bij ons op de club is phoenix zeer populair doordat hier ons eigen veld in zit. Daarnaast is het een realistisch pakket met een groot aanbod in helis en zijn de updates gratis. 
Andere sims zijn bijvoorbeeld Realflight en Aerofly Pro Deluxe. 

Er bestaan echter ook nadelen aan het gebruik van simulators. Je kunt jezelf zeer makkelijk slechte gewoontes aanleren. Je kunt overmoedig raken doordat in de sim bepaalde dingen je wel lukken. Je kunt zonder gevolgen experimenteren met dingen waar je eigenlijk nog niet klaar voor bent. Het is dus belangrijk om ook in het gebruik van de sim gedisciplineerd bezig te zijn.