Start! - “Al 21 jaar DE leukste webwinkel in radiografisch speelgoed op het web en in onze showroom Deventer”

 x 

Winkelwagen is leeg

Nederlanders ervaren massaal problemen met Chinese webshops

Amsterdam - Telegraaf Meer dan de helft van de Nederlandse consumenten heeft een negatieve ervaring met het bestellen bij een Chinese webshop. De levering en kwaliteit van de producten zorgen het vaakst voor problemen.

temu_slecte_webschop.jpg

© ANP/HH

Nederlandse consumenten geven dit jaar flink meer geld uit bij Chinese webshops zoals Temu, Shein en Aliexpress.

Dat blijkt uit onderzoek van ondernemersplatform Onderneming.nl. Uit de enquête die zij hielden onder ruim 1000 respondenten blijkt dat ruim 60% van de consumenten minstens een keer niet tevreden was over een bestelling bij een Chinese webshop.

Bekijk ook:

Klacht tegen razend populaire webshop Temu: welke ’manipulatieve trucs’ gebruiken ze?

Ook komt naar voren dat Nederlanders op hun hoede zijn voor aankopen uit China. Zo geeft twee derde (64%) aan liever meer te betalen voor een product als zij weten dat een Nederlandse webwinkel het product levert. Meer dan de helft (54%) van de ondervraagden zegt nooit een product van meer dan €50 te bestellen via een webshop uit China. Een op de drie zegt hier geen moeite mee te hebben. Een minderheid van 8% zegt überhaupt nooit iets uit China te kopen.

Chinese webshops razend populair

Ook de Europese milieu- en veiligheidseisen blijken belangrijk voor Nederlandse consumenten. Meer dan de helft (53%) van de consumenten vindt het kwalijk als een product niet aan dezelfde eisen voldoet als waar fabrikanten uit Europa zich aan moeten houden.

Bekijk ook:

Zo sluw proberen Chinese webwinkels jou in games te verleiden tot aankopen: ’Het is entertainment’

Ondanks alle bezwaren bestellen Nederlanders steeds meer bij Chinese webshops, vooral dankzij de lage prijzen. In twee jaar tijd ging het om 68% meer aankopen, blijkt uit cijfers van Thuiswinkel.org, de belangenvereniging van Nederlandse webwinkels.