Start! - “Welkom op de site! Al 21 jaar DE leukste webwinkel in radiografisch bestuurbaar speelgoed op het web of in onze showroom in Deventer” - Contact?

 x 

Winkelwagen is leeg

Verschillen tussen Nitro bestuurbare auto's en Benzine 2-takt radiografische auto's Voor onze 2-takt bestuurbare modellen klikt U Hier!

Radiografisch bestuurbare auto's (RC-auto's) hebben in de loop van de tijd verschillende vormen en aandrijftechnologieën gekend, met twee prominente aandrijfsystemen die vaak worden vergeleken: de nitro aangedreven auto en de benzine 2-takt aangedreven auto. Hoewel deze twee types oppervlakkig gezien veel overeenkomsten vertonen, zijn er enkele belangrijke verschillen in motorprestaties, onderhoud, gebruik, kosten en doelgroepen.

Dit artikel bespreekt uitgebreid de verschillen tussen nitro en benzine 2-takt radiografisch bestuurbare auto's en kijkt naar de technische aspecten, de voor- en nadelen van beide systemen, en welke optie voor verschillende gebruikers wellicht beter geschikt is.

 1. Brandstof en motoren

   - Nitro bestuurbare auto's:

     Nitro RC-auto's gebruiken een speciale brandstof, vaak aangeduid als "nitromethaan". Deze brandstof bestaat uit een mengsel van nitromethaan, methanol en smeermiddelen zoals olie. De motoren van nitro-auto's zijn meestal tweetakt motoren, die minder groot zijn in vergelijking met benzine-auto’s en werken op een hoog toerental.

     De motoren van nitro-auto's kunnen klein zijn, variërend van .12 tot .21 kubieke inch, maar ze draaien snel en kunnen hoge snelheden bereiken. Nitro motoren produceren een specifiek hoog geluid door hun hoge toerentallen en vereisen frequente afstelling om optimaal te presteren. Het afstellen van de motor is vooral belangrijk vanwege de gevoeligheid voor veranderingen in temperatuur en luchtdruk.

   - Benzine 2-takt radiografische auto's:

     Benzine RC-auto's daarentegen gebruiken gewone benzine, gemengd met een beetje tweetakt olie. De motoren zijn vergelijkbaar met die van kleine motorfietsen of kettingzagen, doorgaans met een cilinderinhoud van ongeveer 23 cc. Benzinemotoren draaien op een lager toerental dan nitromotoren, wat ze minder luid maakt, en ze hebben een langere levensduur.

     Een van de belangrijkste voordelen van benzinemotoren is dat de brandstof veel goedkoper is dan nitromethaan. Dit maakt het goedkoper om lange sessies met een benzine aangedreven RC-auto te rijden.

 2. Motorprestaties

   - Nitro bestuurbare auto's:

     Nitro auto's zijn vaak lichter en hun motoren leveren een hoog vermogen voor hun grootte. Dit resulteert in een indrukwekkende acceleratie en een topsnelheid die benzinemodellen vaak overstijgt. Veel nitro-modellen kunnen snelheden van meer dan 70 km/u halen. Dit maakt ze een populaire keuze voor racen en circuitgebruik.

     Omdat nitromotoren echter op hoge toerentallen draaien, slijten de motoren sneller. De hitte die ze genereren kan onderdelen snel doen verslijten, wat betekent dat regelmatig onderhoud noodzakelijk is om de auto in goede staat te houden.

   - Benzine 2-takt radiografische auto's:

     Benzine motoren zijn over het algemeen robuuster en draaien op lagere toerentallen dan nitro motoren. Ze hebben doorgaans meer koppel, wat betekent dat ze meer trekkracht kunnen leveren. Hoewel ze misschien niet dezelfde hoge topsnelheden halen als nitromodellen, blinken ze uit in duurzaamheid en langdurig gebruik zonder veel problemen.

     Het lagere toerental betekent dat benzine-auto's langer meegaan zonder dat de motor oververhit raakt of snel slijt. Hierdoor zijn ze vaak een betere keuze voor langdurig rijden op ruwe terreinen.

 3. Onderhoud en levensduur

   - Nitro bestuurbare auto's:

     Het onderhoud van nitro-auto’s kan tijdrovend zijn. Omdat nitromethaan verbrandingsresten achterlaat, moeten de motor en uitlaat regelmatig worden schoongemaakt om afzettingen te verwijderen die de prestaties kunnen belemmeren. Ook zijn de afstellingen van de carburateur van nitromotoren gevoelig voor omgevingsfactoren zoals temperatuur en vochtigheid, waardoor frequente aanpassingen nodig zijn.

     Nitro-motoren hebben ook een kortere levensduur dan benzinemotoren, voornamelijk vanwege het hogere toerental en de intensiteit van de werking. De motoren kunnen enkele liters brandstof meegaan, maar uiteindelijk vereisen ze een volledige revisie of vervanging.

   - Benzine 2-takt radiografische auto's:

     Benzine auto's vereisen minder onderhoud dan hun nitro-tegenhangers. De brandstof verbrandt schoner, waardoor er minder afzettingen in de motor achterblijven. Dit betekent dat benzine motoren langer zonder schoonmaakbeurten kunnen werken. Bovendien zijn de motoren robuuster en minder gevoelig voor externe invloeden zoals temperatuur.

     Met regelmatig onderhoud kan een benzine 2-takt motor jaren meegaan voordat een revisie nodig is, zelfs na vele uren gebruik. Dit maakt benzine-auto's een meer onderhoudsvriendelijke optie, vooral voor mensen die op zoek zijn naar minder tijd besteed aan reparaties.

 4. Startmechanismen

   - Nitro bestuurbare auto's:

     Het starten van een nitro-auto vereist vaak wat oefening en handigheid. Meestal hebben ze een treksnoer, vergelijkbaar met wat je zou vinden op een grasmaaier, om de motor te starten. Deze kunnen soms lastig zijn en het vergt enige ervaring om een nitromotor betrouwbaar aan te krijgen.

     Sommige high-end nitro-auto’s kunnen worden uitgerust met elektrische startmechanismen, maar deze zijn minder gebruikelijk en voegen gewicht toe aan de auto.

   - Benzine 2-takt radiografische auto's:

     Benzine-auto's hebben meestal een eenvoudiger startmechanisme. Net als een nitro-auto kunnen ze een treksnoer hebben, maar vanwege de lagere compressie van benzinemotoren is het gemakkelijker om de motor te starten. Daarnaast zijn sommige benzinemodellen uitgerust met een elektrische startmotor, wat het proces verder vereenvoudigt.

     De betrouwbaarheid van het starten van een benzineauto is over het algemeen groter dan die van een nitro-auto, wat het gebruiksgemak verhoogt.

 5. Brandstofkosten en beschikbaarheid

   - Nitro bestuurbare auto's:

     Nitro brandstof is aanzienlijk duurder dan gewone benzine. Dit komt voornamelijk doordat het mengsel speciaal wordt samengesteld en in relatief kleine hoeveelheden wordt verkocht. Een liter nitro brandstof kan meer dan €10 kosten, en aangezien nitromotoren de brandstof snel verbranden, kunnen de brandstofkosten oplopen tijdens lange sessies.

     De beschikbaarheid van nitro brandstof kan ook een probleem zijn, vooral in kleinere steden of in landen waar radiografische auto's minder populair zijn. Enthousiastelingen moeten mogelijk online bestellen, wat extra kosten met zich meebrengt.

   - Benzine 2-takt radiografische auto's:

     Benzine is overal beschikbaar en veel goedkoper dan nitro brandstof. Een mengsel van gewone benzine en olie kost slechts een fractie van de prijs van nitro brandstof. Dit maakt benzine-auto's goedkoper in gebruik voor langere periodes. Voor mensen die vaak rijden of grote evenementen bijwonen, is het kostenvoordeel van benzine aanzienlijk.

 6. Gebruikservaring en doelgroep

   - Nitro bestuurbare auto's:

     Nitro-auto's worden vaak gekozen door mensen die de snelheid en spanning van het racen willen ervaren. Ze zijn populair bij hobbyisten die het leuk vinden om tijd te besteden aan het afstellen van de motoren en het onderhouden van hun voertuigen. De snelle acceleratie en hoge topsnelheden maken nitro-auto's aantrekkelijk voor degenen die op zoek zijn naar prestaties.

     Voor beginners kunnen nitro-auto's echter ontmoedigend zijn, vooral omdat ze vatbaar zijn voor afstelproblemen en meer onderhoud vereisen. Het vereist een leercurve om een nitro-auto goed te begrijpen en te bedienen.

   - Benzine 2-takt radiografische auto's:

     Benzine-auto's zijn gebruiksvriendelijker en worden vaak gekozen door mensen die lange ritten willen maken zonder veel onderhoud. Ze zijn minder snel dan nitro-auto's, maar hun duurzaamheid en eenvoud in gebruik maken ze ideaal voor beginners en hobbyisten die niet al te veel tijd willen besteden aan onderhoud.

     Benzine-auto's zijn ook populair bij liefhebbers van offroad rijden, dankzij hun koppelrijke motoren en het vermogen om langdurig in ruwe omstandigheden te rijden.

 7. Geluid en milieu-impact

   - Nitro bestuurbare auto's:

     Nitro-motoren staan bekend om hun luidruchtige werking. Het hoge toerental van de motor zorgt voor een schel, gillend geluid, wat sommigen aantrekkelijk vinden, maar anderen als storend ervaren. In sommige gebieden kunnen de geluidsemissies van nitro-auto's een probleem zijn, vooral als er beperkingen zijn op het geluid dat voertuigen mogen maken.

     Qua milieu-impact zijn nitro-auto's niet bijzonder milieuvriendelijk. De verbranding van nitromethaan produceert uitlaatgassen die bijdragen aan luchtvervuiling, en de olie in de brandstof kan een residu achterlaten dat schadelijk is voor het milieu.

   - Benzine 2-takt radiografische auto's:

     Benzine-auto's zijn minder luidruchtig dan nitro-auto's, omdat ze op een lager toerental draaien. Het geluid is meer gedempt en lijkt meer op het geluid van

 een kleine kettingzaag of scooter. Dit kan in sommige omgevingen als minder storend worden ervaren, vooral als er regels zijn omtrent geluidsoverlast.

     Wat betreft de milieu-impact, stoten benzinemotoren nog steeds uitlaatgassen uit, maar omdat ze efficiënter zijn en schoner branden dan nitromethaan, is hun ecologische voetafdruk iets kleiner.

 8. Kosten en investering

   - Nitro bestuurbare auto's:

     Nitro-auto's zijn vaak goedkoper in de aanschaf dan benzine-auto's, vooral de instapmodellen. Dit maakt ze toegankelijker voor beginners. Echter, de hogere kosten van brandstof en het frequente onderhoud zorgen ervoor dat de operationele kosten op lange termijn hoger kunnen uitvallen.

     Nitro-auto’s vereisen ook meer accessoires, zoals gloeipluggen, gloeipluggenstarters en vaak een voorraad onderdelen voor reparaties.

   - Benzine 2-takt radiografische auto's:

     Benzine-auto's hebben over het algemeen hogere aanschafkosten vanwege de grotere motoren en complexere constructie. Desondanks zijn de operationele kosten op lange termijn lager door de goedkopere brandstof en het verminderde onderhoud. Benzinemodellen zijn een investering op de lange termijn, en voor degenen die regelmatig willen rijden, zijn ze uiteindelijk kosteneffectiever.

Conclusie

Nitro en benzine 2-takt radiografische auto's verschillen op veel gebieden, van motorprestaties en onderhoud tot kosten en gebruikservaring. Nitro-auto's bieden hogere snelheid en acceleratie, wat ze ideaal maakt voor race-enthousiastelingen, maar vereisen meer onderhoud en hebben hogere brandstofkosten. Benzine-auto's zijn duurzamer, goedkoper in gebruik en eenvoudiger te onderhouden, wat ze geschikt maakt voor langere ritten en minder intensieve hobbyisten.

De keuze tussen een nitro- en benzine-auto hangt uiteindelijk af van je specifieke behoeften: als je op zoek bent naar snelheid en prestaties, is nitro wellicht de juiste keuze. Als je daarentegen lange, onderhoudsarme ritten wilt maken, biedt een benzine 2-takt RC-auto meer voordelen.